Είναι προφανές ότι όλοι θέλουν να αναπτύξουν ένα καινοτόμο πρόγραμμα προσομοίωσης επιχειρηματικής δραστηριότητας. Οι μαθητές και οι φοιτητές το απολαμβάνουν διότι διασκεδάζουν μαθαίνοντας. Το μεγάλο πρόβλημα όμως που όλοι οι καθηγητές αναφέρουν είναι ότι δεν γνωρίζουν ούτε πως θα ξεκινήσουν ούτε πως θα υλοποιήσουν τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δραστηριότητα. Εμείς θα προτείνουμε 11 απλά βήματα, όσα βήματα δηλαδή απέχει η μπάλα από το σημείο του πέναλτι.. Μόνο που αυτή μεθοδολογία προτείνεται για να αποφύγουμε λάθη και πέναλτι στην υλοποίηση τέτοιων σημαντικών δραστηριοτήτων.
Στη μεθοδολογία που θα εφαρμοστεί, αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση οι μαθητές να εργάζονται ομαδικά και να υπάρχει διαδραστική σχέση μέσα και έξω από το σχολικό περιβάλλον με εκπαιδευτικούς μέντορες, επιχειρηματίες ή την τοπική κοινότητα γενικά (βλ. έκθεση Best, Μίνι Εταιρείες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) και για το λόγο αυτό συμπεριλαμβάνεται και η χρήση προσομοίωσης μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή.
Κατά συνέπεια, η τεχνολογία, η οποία θα χρησιμοποιηθεί, θα είναι κυρίως υποστηρικτική της διαδικασίας και θα αφορά τη δημιουργία εκπαιδευτικού λογισμικού στο πλαίσιο του οποίου οι μαθητές-επιχειρηματίες θα μπορούν να δημιουργήσουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο, πάνω στο οποίο θα κινηθούν και το οποίο συνεχώς θα ενημερώνουν με τις νέες εξελίξεις, που θα προκύπτουν κατά τη διάρκεια εξέλιξης του εκπαιδευτικού σεναρίου. Οι αποφάσεις και οι εξελίξεις αυτές θα αποτυπώνονται ποσοτικά μέσα στο λογισμικό δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να βλέπουν ανά πάσα στιγμή τη θέση της επιχείρησής τους στον κλάδο που δημιουργείται.
Όπως θα αναλυθεί και στα χαρακτηριστικά του μοντέλου υλοποίησης των εικονικών, οι επιχειρήσεις των μαθητών θα μπορούν να λειτουργήσουν είτε ως μικτές (ψηφιακές και μη ψηφιακές) είτε ως μη ψηφιακές. Σε καμία περίπτωση, βεβαίως, δεν θα λειτουργήσουν ως αμιγώς ψηφιακές (βλ. και έκθεση Best).
Η πρακτική εφαρμογή αυτού το μοντέλου εξειδικεύεται σε 11 βήματα, τα οποία πρέπει να ακολουθηθούν ανεξάρτητα από το είδος και τον τομέα στον οποίο θα δραστηριοποιηθεί η εικονική επιχείρηση.
Το προτεινόμενο μοντέλο των 11 βημάτων
Ένα ενδεικτικό μοντέλο έντεκα (11) βημάτων που προτείνεται, προκειμένου να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα μαθητικών εκπαιδευτικών επιχειρήσεων, είναι το εξής:
Βήμα 1ο: Προετοιμασία του εκπαιδευτικού πριν:
Η προετοιμασία του εκπαιδευτικού πριν μπει στην τάξη, για να «τρέξει» ένα πρόγραμμα εικονικών επιχειρήσεων, περιλαμβάνει τα εξής:
Σκέψεις – Ιδέες – Αντικείμενο των εικονικών.
Ενημέρωση για το νομοθετικό πλαίσιο των επιχειρήσεων της ειδικότητας.
Ενημέρωση σε θέματα οικονομικής δραστηριότητας.
Προσωπική έρευνα για τα ανωτέρω θέματα και συγκέντρωση πληροφοριών για τον κλάδο.
Επικοινωνία με πραγματική επιχείρηση που αντιστοιχεί στο αντικείμενο της εικονικής.
Ενημέρωση της σχολικής μονάδας για την πρόθεση υλοποίησης ενός τέτοιου προγράμματος.
Καθορισμός αρχικού χρονοδιαγράμματος.